Trombita dei morti - A holtak trombitája
2015. május 20. írta: nyiroszilvi

Trombita dei morti - A holtak trombitája

p1010708.JPG

A leves színét figyeljétek! Sötét és tökéletes. Semmi leveskocka, semmi por, csak tisztán a természet, az erdő és a májusi piac. Elmesélem a történetét.

Ha júliustól októberig kimegyünk az erdőbe, és szerencsénk van, akkor egy rendkívül csúnya, fekete gombaszőnyegre akadhatunk, ami úgy néz ki, mintha a démonok ráleheltek volna. Szürkés, feketés színű, vékony húsú, nagyon törékeny, nyersen se íze, se bűze gombácskákból szőtt lombtakaróba burkolózó gombarengeteg. Szeretnéd átlépni, mert még rátaposni sincs kedved, és nem is sejted, hogy kincsre bukkantál. Ha egyszer megtaláltál egy ilyen termőhelyet, akkor jól jegyezd meg, mert ide évről évre vissza lehet járni szüretelni, leszedni a "szegények szarvasgombáját" a sötét trombitagombát.

post-21-1151604953.jpg

A németek, az olaszok és a franciák a halál trombitájának is nevezik, talán azért, mert még halottak napja környékén is lehet találni, szerintem csupán különös megjelenése miatt. A ronda, de finom kifejezés semmire sem illik jobban, mint erre a fűszergombára, ami jól szárítható, jól eltartható, és nagyon sokféleképpen felhasználható. Az angolok "horn of plenty"-nek hívják, ami bőségszarut jelent, és beszédesen elmondja, milyen csodás ízt ad ételeinknek ez a törpegomba.

Ha találkoztok vele, szedjetek egy kosárral, de mindenképp mutassátok meg gomba szakellenőrnek, mint minden gombát!

Tavaly nagyon kedvező sötét trombitagomba év volt, több helyen szedtem, szárítottam, szóval egész évben volt belőle.

p1010710.JPG

A mai leves pedig a következőképpen készült.

A januári disznóvágásnál eltett karajcsontból, sok zöldségből, trombitagombából, pár óra alatt gazdag húslevest főztem. A gyerekek kiették a sűrűjét, de maradt leve, ezt tisztára szűrtem, és a hűtőbe félretettem.

Ma a piacon vettem friss zöldségeket, borsót, csiperke gombát.

kb 5 deka füstölt szalonnán (disznóvágás) és zsíron megpirítottam a vöröshagymát, a felkarikázott zöldségeket, a gombát.

Mikor a sárgarépa már kiengedte kicsit sárga színét, akkor szórtam rá egy kanál lisztet, és felengedtem vízzel, illetve hozzáöntöttem a maradék gombás húslevest.

p1010706.JPG

A kertben szedtem egy kis csokor tárkonyt, ezzel ízesítettem.

Dóritól kaptam házi tojást, ebből galuskát készítettem, és beleszaggattam. Aki kért, tehetett bele tejszínt, de engem a barna lé nyűgözött le.

Erdei gombából is meg fogom főzni, ha majd találok valamit az erdőben.Tegnap mentem egy kört, de nagyon száraz minden.

Nézem a felhőket, jön az eső, van remény.

p1010709.JPG

 

A bejegyzés trackback címe:

https://velotanya.blog.hu/api/trackback/id/tr977475224

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása