Grúz (jellegű) vacsora
2015. március 08. írta: dalia

Grúz (jellegű) vacsora

Khachapuri Imeruli, Lobiani és Phklai grúz ételek inspirációja után

img_3271.jpgSajjtal illetve babbal töltött lepény, salátával

Még hétfőn volt, hogy rohantam egyik helyről a másikra koradélután Pesten, korog a gyomrom, megint az ebédre nem lesz időm, hopp ez mi? Hachapuri, grúz étterem. Beszaladtam, kérdezem mi az ami praktikusan elvihető, az Imeruli-t ajánlották, sajtosat kértem. Pár perccel később kezembe nyomtak egy kisebb pizzásdobozt és én már ugrottam is fel a Kisföldalattira. Kibontom és egy istenien illatozó kelt tésztalepényt találok, négy cikkbe vágva, be is faltam egy darabot, szerelem azonnal. Lement a megbeszélés, rohantam tovább, csak a pizzás dobozom, az maradt ott az irodában... na ekkor határoztam el, hogy ilyet csinálok otthon, vacsorára mindenkinek.

Nem lesz autentikus. Elolvastam fél tucat receptet, grúz gasztronómiával foglalkozó oldalt magyarul is, angolul is - magyarul Babramegy blogját javaslom - összeállt a fejemben valami, lesz kétféle lepény és hozzá grúz saláta, ez egy húsmentes menü lesz. Persze aznap és még másnap is 8-ig dolgoztam, de szerdán végre szerencsém volt, 4kor már a Szentendrei úton vágtattam haza és terveztem a menüt. És most forgatókönyvszerű leírás következik, avagy nem csak időmilliomosoknak való a kelt tészta, csak szervezés kérdése az egész.

16:10 leparkolok a ház előtt, beszaladok a kisboltba fél liter kefirért. (ez ilyen kis sarki csemege, nagyon szeretem őket, de normális bevásárlásra alkalmatlanok, amit árulnak az általában nagyon jó minőségű, csupa Cserpes és egyéb háztáji termék, de a választék kiszámíthatatlan, hol vannak dolgok, hol nincsenek, nem lehet építeni rájuk, bepróbálkozom, de rendszeresen az a vége, hogy el kell mennem egy aldi-lidl-spar-ba, bármennyire utálom, most pl. nem volt élesztő se) na az van még talán a mélyhűtőben...

16:15 hazaérek, még kiskosztumben épp a kabátom ledobva kiveszem a fagyasztott élesztőt a mélyhűtőből és egy pohár meleg tejbe dobom egy kanál cukor társaságában.

16:30 átöltöztem, élesztő megmozdult, mondjuk tökéletesen felfutottnak nem nevezném, de még van a hütőben egy darabka öregtészta, együtt csak beindítják a tésztát. A robotgépbe öntök 80 deka bl80-as lisztet, rá a deci élesztős tejet, ütök bele egy tojást, a fél liter kefirt, 10 deka olvasztott vajat az öklömnyi adag öregtésztát és egy nagy kanál sót. Beindul a robotgép, muszáj főznöm egy kávét - mondjuk kipakolhattam volna a mosógépet is... - nézem a tésztát közben, hát ez még kér lisztet, fel is veszi a maradék 20 dekát, remek, megint 1 kiló lisztből lesz kelt tészta, el leszünk vele egy darabig...

16:45 robotgép kikapcsol, szép ruganyos, hólyagos a tészta, na most azonnal el kell indulnom vásárolni, mert bezár a cipész és én november óta tervezem elvinni a csizmámat! (hm, idén már nem fog kelleni, de milyen jó lesz jövő októberben elővenni frissen sarkaltan:) A tésztát berakom egy kelesztőtálba, de nem fedem le, túl hideg a tészta (hideg kefir, öregtészta, stb) ez most az alapjáratra - az nálam olyan 35-40 fok kb - bekapcsolt sütőbe megy én meg elrohanok vásárolni.

img_3259.jpg

17:00 bolt. A sajtos töltelékhez veszek sajtokat, a baboshoz konzervet - nincs idő szárazbabbal játszani - a salátához mindenfélét. Namost az az igazság, hogy ezt a saláta dolgot benéztem. Felületesen olvastam a receptet, odáig figyeltem, hogy gránátalma, dió, hagyma, koriander... itt felbosszantottam magam, hogy azt nem rakhatok bele, mindegy majd kitalálok valamit. A recept úgy ment tovább, hogy spenót vagy cékla, nos ezt én már nem olvastam, szóval a saláta az nem túl autentikus, aki igazi grúz salátát szeretne kövesse a linkelt receptet, de amit én csináltam az is nagyon finom, csak nem grúz:)

17:30 újra otthon. Tészta szépen beindult, áthajtogatom egy kicsit és visszarakom a lekapcsolt sütőbe. 

Megcsinálom a babos, ill sajtos tölteléket, + saláta:

Egy nagy fej hagymát apróra vágok, vajon megdinsztelem, hozzáöntöm az átöblített babkonzervet, beledobok 2 babérlevelet és 2 bögre vízzel felöntöm, letakarva főni hagyom.

Felkockázom a fetát, mozarellát, lereszelem a keménysajtot - nagylyuku reszelőn - hozzákeverem a krémsajtot, 2 tojást és pár kanál tejfölt, alaposan összekeverem, ez kész, félrerakom.

A bab közben megpuhult - 15 perc volt kb - leveszem a fedőt, kiveszem a babérleveleket, sózom, borsozom és belerakok egy csokor apróra vágott petrezselymet - ebbe is kéne koriander, dehát ugye... - és hagyom, hogy elfőjön a leve.

img_3270.jpgSalátához pucolom és 3 centis darabokra bontom a fél pomelot - na ez se egy nemzeti grúz zöldség... - a fél gránátalmát, megtörök 10-12 diót, amit még babérlevéltanodától kaptam, évek óta itt áll, nem használok túl gyakran diót, de most milyen jól jön:), felkarikázom az újhagymát, felaprítok egy csokor petrezselymet. Mindet összekeverem, facsarok rá egy citrom levét, egy fél deci olíva olajat és csúrgatok rá egy kis mézet, darálok rá egy kevés borsot, keverem, kész.

A babot is leveszem a tűzről, egy lapos fakanállal összetöröm pépesre, de nem kell, hogy homogén legyen, csak elmaszatolom.

Kis tálba vajat olvasztok egy gerezd összetört fokhagymával.

 

 

img_3260.jpg18:30 gyönyörűen megkelt a tészta. Ökölnyi darabokat szakítok belőle, kinyújtom kézzel húzogatva, mintha egy nagyobbacska lángost készítenék. A közepére rakok úgy két evőkanálnyi tölteléket, legyen az akár a sajtos, akár a babos, majd boríték szerűen behajtogatom, megpróbálom kerekre formázni, akit komolyan érdekel a dolog az keressen rá vannak jobb technikák mint amit én alkalmaztam. 10 lepényke lett a tésztából, 7 sajtosat és 3 babosat csináltam, maradt sajtos töltelék bőven, lehet belerakni többet, legközelebb vékonyabbra nyújtom a tésztát.

 

img_3262.jpg

img_3264.jpgimg_3265.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

A fokhagymás vajjal megkentem a forró tepsit, meg a lepényeket is és négyesével 200 fokon úgy 12-15 percig sütöttem.

19:00 kész

img_3268.jpg

Hát a sajtosat egyöntetűen imádta mindenki. Frissen melegen is, másnap ezt vittek suliba is, maradt hidegen vacsorára is, nagyon népszerű volt. A babos mérsékelten, a pasimmal mi szerettük, de ha tudom, hogy csak mi eszünk belőle akkor fűszeresebbre csinálom. De a sajtos, az zseniális, és maga a kefires kelt tészta is nagyon jó. Megtartjuk. ja igen, a saláta az pont jó hozzá, önmagában nem állna meg, nem túl izgi saláta, de a nehéz, sajtos, fokhagymás forró lepényhez tökéletes.

szűk 3 óra. Hát jó, ez nem fér bele minden hétköznap estébe, belátom, de néha szerencsére igen.

 

 

 

És akkor kivételesen a végén a hozzávalók:

tészta:

  • fél liter kefir
  • 1 dl tej
  • 1 kocka élesztő
  • 1 tojás
  • 10 dkg olvasztott vaj
  • 80-90 dkg liszt
  • kanál só
  • kanál cukor
  • (az öregtésztát nem számítom hozzávalónak, ha nem ennyire hidegek az alapanyagok, illetve ha friss az élesztő tuti nem kell bele)

sajtos töltelék:

  • 20 dkg feta
  • 10 dkg mozarella
  • 20 dkg trapista
  • 10 dkg krémsajt
  • 2 tojás
  • 10 dkg tejföl

babos töltelék:

  • 1 doboz konzerv fehér bab
  • 1 fej hagyma
  • 1 csokor petrezselyem
  • babérlevél
  • bors
  • darab vaj

saláta

  • fél pomelo
  • fél gránátalma
  • 10 dkg dió
  • újhagyma
  • petrezselyem
  • citrom
  • méz
  • olívaolaj

 

A bejegyzés trackback címe:

https://velotanya.blog.hu/api/trackback/id/tr37251627

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása